Wie buigt wie neer?

[…]

Belhadi wil dus alleen mannen een hand geven ter begroeting maar maakt voor vrouwen een buiging. Een m.i. significant gegeven!

[…]

Heeft Sophie in ’t Veld in haar tweet een woordgrap willen maken? Zo ja, dan is ze helemaal niet zo negatief over het handenweigeren, heeft ze daar net als ik wel begrip voor, maar speelt ze met de dubbele betekenis van het werkwoord ‘neerbuigen’.

Ik ben dom!

In dat geval heb ik de clou van haar tweet helemaal gemist, en komt mijn vorige artikel volledig op losse schroeven te staan.

Het zou heel goed zo gegaan kunnen zijn, met een snel oordelend en niet altijd even snaps type als ik.

[…]

Sophie in ’t Veld verdraait dat via een woordspelletje tot “[…] neerbuigend doen […]”, alsof Belhadi de vrouw wil laten buigen, hij zich boven haar voelt staan, zich meer of beter voelt dan zij, haar wil vernederen.

Precies het omgekeerde van wat bedoeld is! Ik hoop niet dat ze het zo bedoeld heeft. Als het wel zo is, vind ik het heel kwalijk.

[…]

D66: rechts-nationalistisch of liberaal-humanistisch?

[…]

Rita Verdonk had jaren eerder ook eens een aanvaring met een imam die haar geen hand wou geven, en reageerde in wezen net zo als personeel en studenten van de HvA en als Sophie in ’t Veld: verontwaardigd.

Over de betekenis van de weigering werd ook toen – althans in mijn herinnering – niet gediscussieerd: iedereen in Nederland vindt kennelijk die verontwaardiging vanzelfsprekend.

Ik niet.

Lees alles

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

