Toch blij

Vanmiddag weer naar het nieuwe deel van het stadcentrum geweest. […] Het is nog niet helemaal af, er wordt nog druk gebouwd. Kranen, betonmolens, hekken.

Het is prachtig. Groot plein, nieuwe ruime winkels eromheen. Een moderne bouwstijl. Een trap als een Romeins amfitheater, waarvan ik dacht – toen alles nog in aanbouw was en je door een bouwhek glurend al wat kon zien – dat het de ingang van het nieuwe gemeentehuis zou worden. Maar het blijkt een soort koopgoot, een beetje als die beroemde in Rotterdam, maar dan anders van vorm.

[…]

Zeker weer van onze centen?

Over dit nieuwe stadscentrum is jarenlang gesoebat. Verkenningen, plannen, meningsverschillen, publieksvoorlichting, verkiezingen, budgetten, crisis, geldgebrek, banken, V&D die een warenhuis zou bouwen maar toch weer niet. We hebben het een beetje gevolgd maar grotendeels niet meer. Gevoel: het zal allemaal wel.

Als rechtgeaarde oerconservatieve vrek (nou ja, beetje overdreven, maar toch) heb ik me lang afgevraagd of dit nou allemaal wel zo nodig was. Er is toch al een stadscentrum? En zo oud is het ook niet. Moest daar nou wel zo veel geld tegenaan? Voor een deel snapte ik het wel: het gemeentehuis en sommige kantoren voldeden niet meer aan de ARBO-wetten en er zat asbest in. Maar toch, zo veel overhoop gooien?

Maar nu ik heb gezien hoe het geworden is (althans het deel dat al af is), ben ik er wel blij mee.

[…]

Hele artikel:
http://rudhar.com/economi/2110930.htm

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

