Geen handdruk: neerbuigend?

Sophie in ’t Veld vond haar interpretatie van het gedrag van de handweigerende docent, als neerbuigend tegenover vrouwen, kennelijk logisch, voor de hand liggend en vaststaand. Maar ik ben er helemaal niet zo zeker van dat haar inzicht klopt. Ik vermoedde een andere gedragsachtergrond en inmiddels heb ik nog een hypothese.

[…]

Ik was zo naïef dat ik meende dat mijn korte aanduiding meteen voor iedereen duidelijk zou zijn, dat er helder uit bleek waar het meningsverschil zat en wat mijn tegenhypothese was. Ik dacht ook dat iedereen die hypothese allang zou kennen, dat ik niks nieuws vertelde.

[…]

Hypothese 1: geen wapens

[…]

Hypothese 2: fysieke integriteit

[…]

Sommige mannen, meestal fundamentalistische moslims, weigeren vrouwen de hand te schudden. Omgekeerd willen sommige vrouwen niet dat een man hen de hand schudt. Vanuit moderne westerse opvattingen (die ook ik aanhang) is dat onacceptabel, omdat er onderscheid wordt gemaakt op grond van sekse. Dat is discriminerend.

Sophie in ’t Veld stelde als vanzelfsprekend dat dit gedrag, indien van een man, neerbuigend is tegenover vrouwen.

Ik stelde twee hypothesen op ter verklaring van zulk gedrag. Volgens beide hypothesen is het niet neerbuigend. Volgens de ene is het een uiting van vertrouwen en volgens de andere van respect voor de fysieke integriteit en het seksueel zelfbeschikkingsrecht.

[…]
Lees alles.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

